Menu
Blog

Achter de schermen van de Mobistar Command Center Room

Tech

Vorige week bracht ik een bezoekje aan de Mobistar Command Center Room. Dat is zoiets als de Chamber of Secrets uit de Harry Potter films. We weten dat ze bestaat, maar waar ze juist is en wat er zich achter die gesloten deuren afspeelt, weet buiten een aantal geprivilegieerde werknemers, niemand. Spannend, hé?

19.11.2014 Andy Van Schil

Mijn collega David en ik waren vastbesloten dit mysterie op te lossen. Na het vertoon van onze badges en het invullen van een ellenlange vragenlijst, mochten we binnen. Het doel van onze missie?  Jullie meer inzicht doen krijgen in het reilen en zeilen van een mobiel netwerk.

Een hele tijd geleden legden we je al uit hoe een mobiel netwerk juist werkt en wat we er aan doen om het te verbeteren. Opfrissertje nodig? Dat vind je terug op 'mobiel netwerk: hoe werkt het en wat doen wij ter verbetering' en 'ons netwerk: over antennes en meer'.

En wat heeft de Command Center Room hier nu mee te maken? Wel, de Command Center Room is zo’n beetje als controletoren op een luchthaven. Do you copy? Volgestouwd met beeldschermen en een team van ingenieurs en experten die 24 op 24, 7 op 7, de boel in de gaten houden.

Die monitoring gebeurt zowel pro-actief (testen) en passief (gegevensanalyse), als intern en extern. De goede werking van de diensten worden onderzocht en de honderden servers worden van heel nabij in de gaten gehouden.

Elk kwartier worden er tests uitgevoerd door robots bijvoorbeeld – Mobistar was de eerste dit systeem te gaan gebruiken in 2007. Enorme hoeveelheden gegevens worden geanalyseerd door onze experts van de Command Center Room. Zo ook de weersomstandigheden, want de bliksem is een risico voor onze antennes en bij onweer zijn onze ingenieurs in war-mode.

En wat als er iets gebeurd ? Met die permanente monitoring zijn we al op de hoogte en al bezig het op te lossen, nog voor jullie het op onze Facebook – of Twitterpagina posten. :-)

In dergelijke gevallen is het de taak van het team om de verschillende betrokken diensten op de hoogte brengen. Elk uur wordt er een samenvatting van het verloop verstuurd. Ja, zelfs op zondag!

Eens alles terug in orde is, zit hun taak van er toch nog niet op. Het incident wordt beoordeeld, het hoe en waarom worden geanalyseerd en correctieve acties worden uitgevoerd. Een keer per week wordt een inventaris van alle incidenten opgesteld en worden er preventieve acties voorbereid. Zo worden een helebooel incidenten vermeden.

Found this useful? Share with

Andy Van Schil