Mobistar lanceert het 4G netwerk

Vanaf 31 maart 2014 ervaart u het genot van ultrasnel mobiel internet.
Meer info

Ons nieuwe netwerk? Da’s supersnel!

Onafhankelijke tests meten regelmatig de kwaliteit van ons netwerk en van de netwerken van de andere operatoren.
Uit de recentste vergelijkende tests blijkt dat de kwaliteit van ons netwerk uitstekend is, en dus in lijn met onze ambities.
Meer informatie…

Geografische dekking

Ons basisprincipe is eenvoudig: je moet overal en op ieder moment onder optimale omstandigheden kunnen bellen en internetten.

Dankzij een omvangrijk mobiel netwerk dekt Mobistar tegenwoordig 99.95% van de bevolking buitenshuis, en meer dan 88% van de bevolking binnenshuis op vlak van stemverkeer, hoge-snelheid dataverkeer én video-oproepen.

  • 99.95%
    van de bevolking
    Zeer hoog mobiel debiet buiten gebouwen
  • 88%
    van de bevolking
    Zeer hoog mobiel debiet binnen gebouwen

Dekking in België

Mobistar investeert in het netwerk voor een betere dekking en sneller mobiel internetten.

Ontdek de dekking van het netwerk

Test de dekking op je adres

Dekking in het buitenland

Je bent altijd bereikbaar, ook in het buitenland. Met Mobistar kan je overal ter wereld bellen en gebeld worden, dat wil zeggen in alle landen waarmee Mobistar een roamingovereenkomst heeft afgesloten. En je kan uiteraard vanuit België naar het buitenland bellen.

Dekking van het Mobistar netwerk in België

Het nieuwe supersnelle netwerk van Mobistar

Zo blijkt uit de resultaten van de recentste vergelijkende studies
Bellen
Kwaliteit telefoongesprekken (1)
3,82
3,52
3,55
Percentage mislukte
oproepen
0,38%
1,14%
0,54%
Percentage onderbroken
oproepen in gesprek
0,22%
0,26%
0,12%
Totaal percentage geslaagde oproepen (2)
99,39%
98,36%
99,34%
(1) POLQA-methode om de kwaliteit van telefoongesprekken te meten – Hoe dichter bij 4, hoe beter de kwaliteit van de telefoongesprekken.
(2) Combinatie van het percentage geslaagde oproepen en van het percentage oproepen die niet onderbroken werden in gesprek.
Snelheid van het mobiele internet
Een bestand verzenden
31,3 Mbps
7,74 Mbps
20,35 Mbps
8,22 Mbps
15,48 Mbps
7,95 Mbps
Een bestand ontvangen
21,6 Mbps
2,58 Mbps
14,95 Mbps
1,42 Mbps
13,31 Mbps
2,53 Mbps
Dekking (in % van de bevolking)
Buitenshuis
50% op 31/03
99,95%
53%(1)
99,97%
38%(2)
99,93%
Binnenshuis (3)
24%
98,48%
23,5%
97,25%
13,5%
95,24%
(1) Informatie op de website van Proximus op 25/03.
(2) Informatie op de website van Base op 25/03 (4,2 miljoen klanten met 4G-dekking).
(3) Schatting (Commsquare) van de nationale dekking op basis van de 5000 km die afgelegd werd tijdens de Drive Tests.

Nieuws & ontwikkelingen

Ontwikkelingen

Samenvatting van de verbeteringen aan het netwerk van de laatste 3 maanden:

Antennes (3G)

  • Installatie van 49 nieuwe antennelocaties
  • De 3G-dekking werd uitgebreid op 217 locaties
  • De 3G browse-snelheid werd op 142 locaties verbeterd

Bekijk de lijst met werkzaamheden

Snelwegen

Er werden 18 belangrijke snelwegen geïdentificeerd die verbeterd kunnen worden:

  • 1 weg die al gemeten en geoptimaliseerd is,
  • 7 wegen die gemeten werden en geoptimaliseerd worden,
  • 10 wegen die nog gemeten en geoptimaliseerd moeten worden.

Deze verbeteringen hebben er intussen al voor gezorgd dat het aantal dropped calls (verbrekingen van oproepen die systematisch op dezelfde plaats voorkomen) met 40% is verminderd.

Incidenten aan het netwerk

Er kunnen zich altijd incidenten voordoen aan het netwerk. Je vindt hier de lijst met openstaande incidenten waar wij aan werken.

Bekijk de lijst met incidenten

Kwaliteitsindicatoren

Informatie over de kwaliteit van de door Mobistar geleverde diensten.

Volgens artikel 113 van de wet van 13 juni 2005 betreffende elektronische communicatie, zijn de providers verplicht om op hun website actuele informatie te geven over de kwaliteit van de diensten.

We meten de kwaliteit van het netwerk op de volgende twee punten:

  • De blokkeringskans: het percentage oproepen dat niet beantwoord kon worden om redenen die verband houden met het netwerk van de provider.
  • De verbrekingskans: het percentage oproepen dat tijdens de verbinding verbroken werd.

Meetresultaten

Oktober 2013 - Maart 2014

Blokkeringskans
Verbrekingskans
  • zeer slecht
    > 4 %
  • slecht
    > 3-4 %
  • middelmatig
    > 2-3 %
  • goed
    > 1-2 %
  • uitstekend
    > 0-1 %