Mobistar gaat live in Brussel met 4G

Mobistar lanceert zijn 4G-netwerk op het volledige grondgebied van de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Mobistar garandeert een dekking buitenshuis van maar liefst 96%
Meer info

Ons nieuwe netwerk? Da’s supersnel!

Onafhankelijke tests meten regelmatig de kwaliteit van ons netwerk en van de netwerken van de andere operatoren.
Uit de recentste vergelijkende tests blijkt dat de kwaliteit van ons netwerk uitstekend is, en dus in lijn met onze ambities.
Meer informatie…

Geografische dekking

Ons basisprincipe is eenvoudig: je moet overal en op ieder moment onder optimale omstandigheden kunnen bellen en internetten.

Dankzij een omvangrijk mobiel netwerk dekt Mobistar tegenwoordig 99.5% van de bevolking buitenshuis, en meer dan 92.2% van de bevolking binnenshuis op vlak van stemverkeer, hoge-snelheid dataverkeer én video-oproepen.

  • 99.5%
    van de bevolking
    Zeer hoog mobiel debiet buiten gebouwen
  • 92.2%
    van de bevolking
    Zeer hoog mobiel debiet binnen gebouwen

Dekking in België

Mobistar investeert in het netwerk voor een betere dekking en sneller mobiel internetten.

Ontdek de dekking van het netwerk

Test de dekking op je adres

Dekking in het buitenland

Je bent altijd bereikbaar, ook in het buitenland. Met Mobistar kan je overal ter wereld bellen en gebeld worden, dat wil zeggen in alle landen waarmee Mobistar een roamingovereenkomst heeft afgesloten. En je kan uiteraard vanuit België naar het buitenland bellen.

Dekking van het Mobistar netwerk in België

Het nieuwe supersnelle netwerk van Mobistar

Zo blijkt uit de resultaten van de recentste vergelijkende studies
Bellen
Kwaliteit telefoongesprekken (1)
3,21
2,82
2,59
Percentage mislukte
oproepen
0,48%
1,29%
3,29%
Percentage onderbroken
oproepen in gesprek
0,28%
0,17%
0,13%
Totaal percentage geslaagde oproepen (2)
99,2%
98,5%
96,6%
Metingen uitgevoerd tussen 2 mobiele telefoons op hetzelfde netwerk (van Mobistar naar Mobistar, Proximus naar Proximus en Base naar Base).
(1) POLQA-methode om de kwaliteit van telefoongesprekken te meten – Hoe dichter bij 4, hoe beter de kwaliteit van de telefoongesprekken.
(2) Combinatie van het percentage geslaagde oproepen en van het percentage oproepen die niet onderbroken werden in gesprek.
Snelheid van het mobiele internet
Een bestand ontvangen
16 Mbps
9 Mbps
21 Mbps
10 Mbps
13 Mbps
10 Mbps
Een bestand verzenden
9 Mbps
2 Mbps
11 Mbps
2 Mbps
7 Mbps
2 Mbps
Dekking

Deze cijfers zijn de resultaten van de laatste vergelijkende testen, uitgevoerd door onafhankelijke organisatie Commsquare. De testen zijn uitgevoerd in steden en de belangrijkste snelwegen die hen verbinden. Deze steden zijn vooraf bepaald  voor alle marktdeelnemers.

Buitenshuis (1)
89,9%
99,9%
77,0%
99,9%
78,8%
99,9%
Binnenshuis (1)
72,3%
92,8%
57,0%
86,6%
52,9%
79,8%
(1) Dekking op basis van 5.000km die afgelegd werd tijdens de Drive Test in 16 steden (Antwerp, Brussels, Charleroi, Gent, Luik, Aalst, Bornem, Brugge, Coast, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Marche-en-Famenne, Mechelen, Bergen, Namur ) en belangrijke autostrades.

Nieuws & ontwikkelingen

Ontwikkelingen

Samenvatting van de verbeteringen aan het netwerk van de laatste 3 maanden:

Antennes (3G)

  • Installatie van 49 nieuwe antennelocaties
  • De 3G-dekking werd uitgebreid op 217 locaties
  • De 3G browse-snelheid werd op 142 locaties verbeterd

Bekijk de lijst met werkzaamheden

Snelwegen

Er werden 18 belangrijke snelwegen geïdentificeerd die verbeterd kunnen worden:

  • 1 weg die al gemeten en geoptimaliseerd is,
  • 7 wegen die gemeten werden en geoptimaliseerd worden,
  • 10 wegen die nog gemeten en geoptimaliseerd moeten worden.

Deze verbeteringen hebben er intussen al voor gezorgd dat het aantal dropped calls (verbrekingen van oproepen die systematisch op dezelfde plaats voorkomen) met 40% is verminderd.

Incidenten aan het netwerk

Er kunnen zich altijd incidenten voordoen aan het netwerk. Je vindt hier de lijst met openstaande incidenten waar wij aan werken.

Bekijk de lijst met incidenten

Kwaliteitsindicatoren

Informatie over de kwaliteit van de door Mobistar geleverde diensten.

Volgens artikel 113 van de wet van 13 juni 2005 betreffende elektronische communicatie, zijn de providers verplicht om op hun website actuele informatie te geven over de kwaliteit van de diensten.

We meten de kwaliteit van het netwerk op de volgende twee punten:

  • De blokkeringskans: het percentage oproepen dat niet beantwoord kon worden om redenen die verband houden met het netwerk van de provider.
  • De verbrekingskans: het percentage oproepen dat tijdens de verbinding verbroken werd.

Meetresultaten

Oktober 2013 - Maart 2014

Blokkeringskans
Verbrekingskans
  • zeer slecht
    > 4 %
  • slecht
    > 3-4 %
  • middelmatig
    > 2-3 %
  • goed
    > 1-2 %
  • uitstekend
    > 0-1 %